Waarom val je niet af?

Waarom val je niet af?

Zo makkelijk is dat nog niet en dat merken veel mensen. Terwijl iedereen een probleem zoekt in de kleine dingen, ligt het probleem vaak voor de hand. We willen allemaal kunnen zeggen dat we een trage of slechtwerkende schildklier hebben, we zijn ineens gluten en/of lactose intolerant. Koolhydraten mogen we niet meer eten, alle vormen van vetten zijn fout, want alles wordt omgezet in vet. Ontbijt overslaan is slecht, voor dat je gaat slapen eten maakt je dik, want ja, in de nacht doet het lichaam helemaal niets meer toch?

We slaan helemaal door omtrent voeding en dat is niet gek want iedereen zegt wat anders. Gelukkig begint iedereen ook steeds meer te realiseren dat als we teveel consumeren we aankomen in gewicht en wilt menig mens daar wat aan doen. Als we gaan kijken naar welke factoren de meeste invloed hebben op het aankomen en afvallen in vetmassa zijn dat slaap/rust en stress. In het artikel over slaap heb ik uitgelegd wat het nadelige effect kan hebben van slaaptekort en wat je eraan kan doen: https://erikgouwpt.nl/tips-omtrent-slapen/

Zorg als allereerst dat je slaap/waak cyclus in orde is en je weinig stress ervaart. Stel je hebt een drukke periode op school/ werk dan is het misschien niet het ideale moment om je nog extra te focussen op het verliezen van vet. Dan bedoel ik dus niet dat je moet gaan eten wat je wilt en helemaal niet meer gaan trainen. Het belangrijkste is dat je op dat moment je voeding onder controle houdt en traint voor ontspanning (ontspanning door inspanning).

Als je voldoende slaapt en weinig stressfactoren hebt kun je, je meer gaan focussen op je voeding. Als het gaat om vetverlies is meer calorieën verbranden dan dat je binnen krijgt van grootste belang. Vaak wordt er onder gerapporteerd als het gaat om calorieën tellen. Mensen bijvoorbeeld vaak de calorieën die ze vloeibaar nuttigen; cappuccino, melk of vitamine drankjes. Ikzelf laat de mensen die ik begeleid een aantal dagen hun eten wegen. Niet omdat ze precies het aantal grammen moeten eten elke dag maar om bewustzijn creëren over datgene wat ze eten.

Weten hoeveel calorieën je moet eten om jouw doel te behalen? Vraag het mij!

Wees bewust, realistisch en kritisch naar jezelf. Als je alleen maar roept dat het afvallen niet lukt moet je gaan kijken wat er niet lukt voordat je andere factoren als koolhydraten of gluten intolerantie de schuld gaat geven.

Een extra hulpmiddel is bewegen. Als mensen een calorietekort hanteren in hun voeding wordt er vaak (deels) gecompenseerd met minder bewegen. Ik heb het dan niet over trainen maar over de dagelijkse bewegingen. Een blokje om lopen, fietsen of lopend naar het werk/ supermarkt e.d. kunnen heel erg meewerken met dit proces. Zorg dat je actief blijft maar dit je vooral niet tegen gaat staan. Als je elke avond het gevoel heb dat je een blokje om MOET lopen dan gaat dit op lange termijn niet werken en dat is juist wat je wilt. Zoek iets wat je leuk vindt, voor de een is dat een blokje om elke avond, voor de ander is dat intensief schoonmaken, of dansend in de woonkamer staan op je favoriete muziek.

Naast het extra bewegen wat je dagelijks doet kan je natuurlijk ook trainen. Met trainen kan je het lichaam vormen en zorg je ervoor dat niet alles gaat ‘hangen’. Zoals vrouwen dat altijd zo mooi noemen ‘strak in hun vel zitten’. Hierbij is niet alles te verhelpen. Als het goed is heeft iedereen de zogenoemde ‘kipfilets’ onder zijn arm hangen. Je kan dit soort lichamelijk dingen verbeteren maar eigenlijk nooit voorkomen.

Als laatste tip wil ik jullie meegeven dat er altijd momenten moeten zijn dat je trots of tevreden bent over je huidige progressie. Het streven naar een doel is altijd goed, maar wees bewust van de momenten tussendoor waarbij je al heel wat hebt bereikt. Je slaapt consistent, je wordt sterker in de sportschool, je weegt 5 kg minder, je zit lekker in je vel. Allemaal elementen waar je eens bij stil bij mag staan, als het goed gaat en ook als het misschien wel beter kan. Zolang je op lange termijn je doelen blijft halen is die ene keer dat je niet aan je goede voornemens hebt gehouden niet iets om te lang bij stil te staan of van te balen.

Zorg dat je uitzonderingen, uitzonderingen blijven en geen verkeerde gewoontes worden.

Erik Gouw
info@erikgouwpt.nl