Voordelen van unilateraal trainen

Voordelen van unilateraal trainen

Unilateraal (in dit geval éénbenig) bewegen heeft veel voordelen;

1. Je kunt het verschil tussen links en rechts verkleinen of beperken. Tip: Begin altijd met je minst sterke kant. Door het starten met je minst goede kant begin je simpelweg met meer energie en kan je de nadruk leggen op je zwakkere kant.

2. De stabilisatoren versterken, waaronder je core. Door unilateraal te bewegen ontstaat er een disbalans die je moet corrigeren. Hierbij moet je ervoor zorgen dat alles tussen je ribben en je heup (core) aangespannen blijft. Zo bouw je naast een sterke core ook meteen een goede houding op, mits je het goed doet natuurlijk. Een personal trainer kan je hierbij helpen.

3. Als je veel bilateraal (denk aan squat, bench & deadlift) traint kunnen unilaterale oefeningen ervoor zorgen dat je je huidige plateaus weer doorbreekt en weer sneller progressie ziet.

Take home note:
Streef ernaar dat je aan beide kanten dezelfde uitvoering krijgt. Dat klinkt heel logisch maar is soms best lastig. Film jezelf om dit te controleren. Begin met niet al teveel gewicht of zonder gewicht. Je zult merken dat het ene been/ arm wat makkelijker gaat dan het ander. Het kan zomaar zijn dat je zwakke kant niet je zwakke kant is, dat merk je vanzelf😉!

 

Lees ook: 5 veelgemaakte fouten bij afvallen

Erik Gouw
info@erikgouwpt.nl