Uiteten, paniek! (vervolg blog droogtrainen)

Uiteten, paniek! (vervolg blog droogtrainen)

We zijn weer een weekje verder en ik ben vrijdag avond uiteten geweest. Laat mensen dat nou net lastig vinden als ze naar doelen toewerken. Bij uiteten denken we al gauw aan veel eten, ongezond eten, lekker eten en niet te vergeten alcohol. In deze blog leg ik uit hoe je rekening kan houden met (onverwachte) uitjes.

De dag indeling
Ik probeer zo flexibel mogelijk te zijn met het patroon wat ik nu wil aanhouden. Wel wil ik minimaal 2 ‘low days’ in een week hebben. Vandaar dat ik nu mijn lowday heb verschoven naar zaterdag. De dag dat ik uiteten ben geweest (vrijdag) had ik 2 low meals rond de 332 calorieën (zoals in het schema). Daarna ben ik wezen trainen (15:30-16:40). Nu heb ik normaal gesproken na mijn trainingsmoment 2 grote maaltijden van ongeveer 1132 calorieën. Omdat ik uiteten ga, heb ik deze 2 maaltijden simpelweg bij elkaar gevoegd (klein rekensommetje  maakt 2262 calorieën). Op deze manier behoud ik het zelfde aantal calorieën alleen dan iets anders verdeeld.

Om het allemaal wat overzichtelijk te houden is dit mijn calorie indeling over de hele dag:

Ontbijt Lunch Training Diner Pre-bed
Dagje uiteten 332 332 ja 2200-2500 N.v.t


Waar let ik op tijdens dat ik uiteten ga
Nu is het eten van 2262 calorieën best wel veel. Des ondanks dat zullen mensen veel meer eten tijdens een avondje uit dan ze denken. Hier alvast 3 tips:

  1. Probeer lopende buffetten/ all you can eat tenten te vermijden. Wanneer je hier toch naar toe gaat eet dan als eerste veel groenten en mager vlees. Vermijd zoveel mogelijk de sauzen en probeer echt vroegtijdig te stoppen met eten als je vol zit.
  2. Drink water/ light dranken. Dit voorkomt dat je ook calorieën binnen krijgt vanuit drinken. Mensen vergeten vaak dat dranken calorieën bevatten.
  3. Wijs de toetjeskaart af als de serveerster er na een diner mee komt.

Ik ben uiteten geweest bij ‘Loetje’ en dit is wat ik at:
– Carpaccio
– Biefstuk, friet, sla

Ik dronk hierbij alleen maar water en cola light. Bewust gekozen om geen alcohol te drinken omdat ik dit liever niet in de periodes doe nadat ik getraind heb. Er vanuit gaand dat ik aardig wat patat heb gegeten met mayonaise zal dit alleen al aardig wat calorieën bevatten:

  • Mayo (50 gram) 330 calorieën
  • Patat (150 gram) 490 calorieën
    Totaal                820 calorieën

 

En dan nog niet gesproken over de biefstuk die in een blok roomboter wordt gebakken. Je eet veel meer dan je denkt.

Mijn maaltijd was uiteindelijk 2200-2500 calorieën bij elkaar. Je kan met uiteten natuurlijk nooit goed inschatten wat je exact eet, maar een inschatting doen kan zeker. Bekijk van te voren bijvoorbeeld naar hoe 100 gram patat eruit ziet. Hierbij kan je beter leren inschatten hoeveel je waarvan eet.

Je kan tijdens het afvallen/ vetpercentage best dingen doen die je liever niet doet ‘omdat je er geen controle over hebt’. Je moet simpelweg je lichaam beter leren kennen. Dat betekend niet meteen dat je vaker moet oefenen met uiteten gaan trouwens, hehe. 😉

 

Erik Gouw
info@erikgouwpt.nl