Buikspieroefeningen voor een sixpack.. Of zit het toch iets anders in elkaar?

Eindeloos die buikspierkwartiertjes in de sportschool volgen en honderden verschillende buikspieroefeningen vanuit allerlei posities doen. Geeft dit nou eigenlijk wel het resultaat wat je wilt? Of werkt dit zelfs averechts?

Je ziet vaak mensen hun buik trainen.. Soms zelfs wel elke training omdat ze denken dat ze plaatselijk vet bij de buik weg trainen, wat echter niet het geval is. Je creëert misschien wel sterkere buikspieren maar haalt niet (plaatselijk) vet weg. Het strakke buikje dat je wil krijgen door middel van de buikspieroefeningen zul je sneller krijgen als je meer op je voeding zou gaan letten. De uren buiten de sportschool zijn net zo belangrijk en in sommige gevallen nog belangrijker dan dat uurtje dat je in de sportschool staat.

Laten we als voorbeeld ‘Bert’ nemen. Hij moet 2700 KCAL binnenkrijgen per dag, om niet af te vallen of aan te komen, dit is zijn ‘onderhoudsfase’.

1. Hij traint 3 keer in de week zijn buikspieren en eet 2700 KCAL. Nu zal Bert in gewicht hetzelfde blijven en zal zijn laag vet bovenop zijn buikspieren ook hetzelfde blijven.
2. Hij traint 3 keer in de week zijn buikspieren en eet nu meer dan 2700 KCAL, namelijk: 3200 KCAL. Nu zal Bert in gewicht aankomen en zal zijn laag vet bovenop zijn buikspieren dikker worden.
3. Hij traint 3 keer in de week zijn buikspieren en eet nu minder dan 2700 KCAL, namelijk: 2200 KCAL. Inderdaad, nu zal Bert afvallen en zal (onder andere) zijn laag vet bovenop zijn buikspieren minder dik worden, waardoor zijn buikspieren meer zichtbaar worden.
4. Hij traint zijn buikspieren niet. Omdat hij zijn buik niet meer traint, daalt ook zijn onderhoudsfase* . Laten we uitgaan van 2600 KCAL voor zijn onderhoud per dag. Daar halen we wederom 500 KCAL af. Dan komen we uit op 2100 KCAL. Wat zal er nu met hem gebeuren nu hij niet meer zijn buikspieren traint, maar alleen minder eet? Juist.. Hij zal afvallen en daardoor zal zijn laag vet boven op (onder andere) zijn buikspieren afnemen.

* Trainen beïnvloedt de KCAL inname van de mens. Train je 7x per week dan is de KCAL inname natuurlijk hoger dan als je 2x per week traint.

Daarnaast ben ik zelf niet zo van de specifieke buikspieroefeningen. Ik adviseer eerder om compound oefeningen (oefeningen waarmee je meer dan 1 spiergroep tegelijk traint) te doen met losse gewichten/ stangen. Hierbij train je (onbedoeld) ook vaak je buikspieren mee. Neem als voorbeeld de squat, zonder een stevige core zou je geen (zware) squat kunnen uitvoeren.

Een aantal voorbeelden voor core/ buikspieroefeningen die je zou kunnen doen en die erg functioneel zijn als je dan toch je core wat specifieker wilt trainen:
1. Farmer walks
2. Swiss ball roll out (als dit te makkelijk is kan je het ook met een losse stang doen)

Verspil je tijd niet meer door eindeloos je buikspieren te trainen. Begin (of ga door) met compound oefeningen en leg de focus meer in de keuken: hoeveel calorieën heb je nodig en hoeveel krijg je binnen.

Erik Gouw
info@erikgouwpt.nl