Alcohol, vijand of vriend?

Alcohol, vijand of vriend?

Fitness in combinatie met alcohol wordt vaak als negatief besproken. Veel negatiever dan dat het daadwerkelijk is. In deze blog ga ik het hebben over mijn eigen ervaringen met alcohol.. Het slimme omgaan ermee dan.. Want wie wil nou niet zijn shape verbeteren/ bijhouden en goed kunnen genieten van het leven?

Nog even voor de duidelijkheid. Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat alcohol drinken gezond voor je is, het heeft negatieve effecten op het lichaam, vooral bij het misbruiken hiervan. Ook als je grote doelen stelt zoals het voorbereiden op een fotoshoot of wedstrijd is het alcoholgebruik sterk af te raden. Een aantal gevolgen van overmatig alcohol gebruik:

  • Vermindert je herstel (niet zo extreem als wordt gezegd, maar op lange termijn worden er toch verschillen gemeten)
  • Vermindert productie testosteron
  • Schadelijk voor de teelballen
  • Houdt de vetverbranding tegen
    Dit laatste zouden we de controle over kunnen houden door de voeding hierop aan te passen. Dit zal ik bespreken.


Hoe pakken we dit aan
Het is zover, het is vrijdag avond en ik heb een avondje alcohol ingepland met wat vrienden. Ik heb op die dag expres een rustdag/ lowday ingepland zodat ik weinig vet en calorieën binnenkrijg.

Waarom?
Als er alcohol in je bloedbaan is, wordt vet opgeslagen en eiwit verbrand. Wat gebeurt er met koolhydraten? Aangezien koolhydraten alleen effectief omgezet worden in vet in een staat van positieve energiebalans, is slank blijven tijdens het drinken simpelweg een kwestie van in negatieve energiebalans blijven. Dit betekent dat je minder calorieën moet consumeren dan je verbrandt.

( Voor meer informatie hierover zie: http://fitzonderfabels.nl/article/bierbuik/ )

Wat gaan we drinken
1. Vodka – Cola light
2. Vodka – spa rood/ blauw + citroen
Weinig calorieën en veel alcohol, perfecte combinatie.

alcohhol

 

 

Tip: drink je echt alleen maar om dronken te worden en zo min mogelijk te drinken. Kies dan voor 5 shots.. op een lege maag. Al het alcohol dat nog niet kan worden verwerkt zal in je bloedbaan rond blijven lopen. Eindstand zo lam als een toeter.

 

 

Voedsel heeft het zelfde effect op de alcoholconcentratie in je bloed. Een volle maag vertraagt namelijk de absorptie van alcohol. Dit zorgt er voor dat je meer alcohol nodig hebt om dronken te worden en is dus ongewenst.

Ik zelf verspreid de alcohol over de hele avond en zorg dat ik mijn maaltijden die ik heb ingepland (eiwitrijk en vezelrijke maaltijden) consumeer. Als het nachtwerk wordt en we zoeken nog even de stad op zorg ik  voor een maaltijd voordat ik weg ga, een magere bak kwark bijvoorbeeld. Het consumeren van eiwitten bevordert het afbreken van alcohol, dit kan de schade van alcohol beperken.

Dan komt het moment na het drinken dat je, je kent het wel, wilt eten. Dit komt mede door de alcohol die je hongergevoel niet onderdrukt maar juist verhoogt. Zorg er dus voor dat als je thuis komt je ook weer een verantwoorde maaltijd hebt, het liefste dus ook weer bestaand uit koolhydraten en eiwitten. Yoghurt met fruit bijvoorbeeld.

The day after
De dag nadat ik ben wezen stappen neem ik veel water en consumeer ik nog steeds weinig vet. In de middag ga ik trainen. Ik wil niet te dicht trainen op het moment dat ik alcohol heb genuttigd dus ga ik meestal rond 12:00. Dit voorkomt ook dat de alcohol invloed kan hebben om mijn training/ herstel. Na het trainen consumeer ik weer wat (gezonde) vetten, denk aan avocado, pindakaas etc.

Conclusie
Zolang je bewust bezig bent met wat je eet en drinkt op de dag zelf en erna kun je makkelijk wat drankjes doen en een avondje stappen. Je hoeft jezelf dus niet op te sluiten als fysieke doelen stelt. Wil jij wat drinken? Dat kan, als je er ook rekening mee kunt houden die 2 dagen. Belangrijk is, is dat je de doelen die je stelt op je eigen manier gaat halen. De manier die voor jou het beste werkt zal de sleutel zijn naar jouw succes.

 

 

 

 

Erik Gouw
info@erikgouwpt.nl